Avbryt

E-post atransff@hotmail.com
Orgnr 849000-8771

Om Ätrans FF

Året 1929 bildades Ätrans BK. Man gjorde en plan som var 75 x 40 meter, vid Lindås. Där höll man till var och varannan kväll med träning och matcher. På den tiden var fotbollen ett folknöje. En gång när man mötte Älvsered hade man 350 betalande åskådare.

Två stora fotbollsprofiler i Ätran är bröderna Kalle och Gunnar Mauritzson. Tillsammans har de spelat ett oräkneligt stort antal matcher först för Ätrans Bollklubb och senare för Gunnarps IF (Ätrans IF).

De var med och bildade Ätrans BK. Deras aktiva karriär varade fram till början av 1950-talet. Kalle spelade på alla platser i laget, mestadels dock som målvakt eller centerhalv. Lillebror Gunnar började som högerback, men tog så småningom steget upp till centerhalvplatsen.

I mitten av 1930-talet var Ätrans BK ett riktigt brödarlag. Förutom bröderna Kalle och Gunnar spelade Olle Mauritzson med. Dessutom det fyra bröderna Nykvist - Valle, Gösta, Arne och Kalle.

Trots allt tvingades klubben lägga ner sin verksamhet. Fotbollen i bygden låg i träda en tid, innan Gunnarps IF (Ätrans IF) bildades 1939.

Våren 1938 var de några pojkar som träffades på marknadsplatsen i Gunnarp. Det pratades om att bilda en idrottsförening. Dem som var med var: Eric och Rolf i Hult, Arvid på Ögärdet, Arvid på Åbacken, Gustav i Tokalynga.

Dem bestämde sig för att köpa en fotboll. Dem hade nämligen fått lov att hålla till med träningen hos John i Ekängen på en liten åker mellan ladugården och Hulta-vägen.

John var själv mycket intresserad av fotboll. Han erbjöd dem gratis mark för att ställa i ordning en fotbollsplan, vilket dem också gjorde.

Platsen låg strax intill Ekängen. Det var en skogsbacke, med massor av stubbar, buskar och sly. Det gjordes en jordplan på 80 gånger 50 meter, delade upp den i rutor och arbetade. två och två med flåhackning och

stubbdragning. Intresset var stort - det var nog ett tjugotal pojkar som deltog i detta arbete.

Året därpå, 1939, bildades Gunnarps IF och det första protokollet skrevs. Framåt sommaren var planen färdig, och dem kunde spela första matchen, som gick mot Fegen.

Den 16 maj 1939 bildades Gunnarps IF. Föreningen fick vid bildandet 15 medlemmar, en siffra som under året växte till 33. Medlemsavgiften var 1,50.

För övrigt vann man den första matchen mot Fegen. Laget hade dräkter i svenska landslagets färger, gula tröjor och blå byxor.

Idrott och politik ska inte blandas ihop, sägs det. Men olika idrotter går fint att blanda. Fråga Torsten Carlsson, Tåghult!

En sommarsöndag 1944 sprang han orientering på förmiddagen och på eftermiddagen var han med och spelade träningsmatch mot Fegens FF. Gunnarps IF vann med 8-0 och Torsten gjorde alla åtta målen!

1944 sökte man inträde i Riksidrottsförbundet och Svenska Fotbollsförbundet.

Sedan bildades fler sektioner: Skidor, Orientering, Friidrott, Bandy, Gymnastik, Bordtennis, Volleyboll, Tennissektion.

1949 byggdes och invigdes föreningens festplats Sjöviken. Det blev publikrekord under midsommarfestligheterna drygt 6 000 betalande.

Festplatsen drivs idag av SPF Gunnarp- Krogsered, som arrangerar motionsdans m.m.

1952 bytte man namn till Ätrans IF, och sedan 1978 har vi en egen klubblokal i Ätran.

1963 vann Ätrans IF första gången den stora turneringen Ätradalscupen!

1978 bygde man sig sin första klubblokal vid gamla kommunalhuset!

Intresset för fotbollen minskade tyvärr vilket också påverkade resultaten, detta gjorde att laget i början av 70-talet hade åkt ner i division 6.

Man låg kvar i 6:an resten av 70-talet då intresset för fotbollen återigen minskade vilket gjorde att de små klubbarna i området fick svårt att skrapa ihop tillräckligt med spelare. Tankar om en sammanslagning väcktes därför, och detta ledde till att klubbarna Kalvs IF, Fegens IF och Ätrans IF slog ihop sin verksamhet. Klubbarnas gemensamma namn blev Tre BK (Tre Bollklubbar). Klubben nådde inga större framgångar under denna tid utan höll sig kvar i division 6 och senare division 7 under hela 80- och 90-talet.

2000 fanns det inte längre några spelare från Kalv kvar i klubben. Detta ledde till att man återigen valde att byta namn på klubben, detta skedde år 2000. Namnet blev Ätrans FF (Ätrans Fotbollsförening). Under denna tid bildades också ett damlag i Ätran, ett lag som till en början låg i lägsta serien men som efter något år tog sig upp en division och då såg det ljust ut. Men redan året efter lämnade en del spelare vilket gjorde att truppen blev tunn. Ett bra kämpande lag fick tyvärr se sig degraderade och året efter (inför 2008) lades laget ner tills vidare. I början av 2000-talet låg herrlaget kvar i division 7 men sakta men säkert kunde man ana att något bättre var på gång. Nya spelare anslöt sig till laget och med en bra organsisation så såg det allt ljusare ut. Herrarna nådde sedan sin största framgång på 35 år då man äntligen lyckades ta steget upp i division 6 år 2005, något som verkligen var efterlängtat och som firades.

2008 skriver Ätrans FF historia där man avancerar upp till Div 5 genom att gå obesegrade genom säsongen. Med Bo-Martin Nylander i tränarrollen och en massa unga spelare gjorde han ett Ätran till en fint spelande lag.